torsdag 18 mars 2010

Hanami

Foki, det vet väl alla vem det är? Hon skall åka till Japan med sin boyfriend snart och hon upplyste idag om att det är Hanamisäsong i Japan. Hanami är en årlig högtid och som jag fattar det så beskådar man blommor. Inte vilka blommor som helst, utan körsbärsblommor. Bor man i Södra Japan firas Hanami redan i Januari och allra längst i Norr kan man få vänta ända till slutet av Maj. Körsbärsträd blommar bara ett fåtal dagar och då går japanerna ut och har picknick under körsbärsträden. Den korta blomningstiden ska påminna om det korta, vackra men förgängliga i livet. Åhh Guuu så vackert, jag brukar annars inte gråta när jag slår upp saker på Wikipedia, men nu gjorde jag det. Jag grät för att jag inte ens har sett en sketen liten krokus eller snödroppe, allt medan Japanerna fläskar i sig picknick under de vackraste träden i världen.

Jag tänker minsann köra min egna lilla Hanami i kungsan när det blir dags för blommning. men tills dess så tänker jag sitta här och gråta och tänka på det förgängliga i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar