tisdag 2 mars 2010

Alice-uppvärmning

I morgon, den tredje mars, har Alice i Underlandet premiär och alla människor är så klart aspeppade. Jag är också ganska så peppad. Jag upptäckte Alice och tjusningen med Underlandet som vuxen. En historia som berikar kommer att vara mitt utlåtande ändå tills svenska folket är redo att diskutera historien sedan de sett den på bio. Tyvärr tror jag att bara fåtalet svenskar är bekanta med historien även om den är minst sagt världsberömd. De flesta känner nog till bokens titel, men inte alla har bemödat sig med att läsa historien. Har de läst den så har de inte läst den tillräckligt ingående.

För ett tag sedan fick jag en ny svensk utgåva av Alice i Underlandet av min kille i present och så här vacker är boken:






Otroligt vackra och detaljerade illustrationer av Robert Ingpen. Mittbilden får mig att tänka på den viktorianska maträtten mock turtle soup, alltså falsk sköldpadds-soppa.

På torsdag ska jag och min kille gå på bio och se filmen. Hoppas den är bättre än bbc ändlösa, färglösa och oinspirerande tvfilm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar