torsdag 15 april 2010

Champagnen flödade

I januari var det min brors födelsedag. Min bror fick en champagneprovning i födelsedagspresent från sina två systrar med respektive och igår var det dags för honom att nyttja sin present. Vi följde med eftersom att det är roligare att vara fler som känner varandra och för att champagne är en av världens godaste drycker.

Så igår, framåt kvällningen travade vi allesammans till Syster o Bror vid Tekniska Högskolan. Väl där provade vi 6 stycken olika champagner och allihopa var från Veuve Clicquot. På plats fanns även en av vin-makarna hos Veuve som berättade om alla champagner. Det var helt enkelt jätteroligt och jätteintressant.

Så här kan det se ut på en provning


Efteråt (om man inte spottar ut champagnen, men vem gör det?) kan det kännas lite såhär

Jag rangordnade champagnerna jag provade

Vi provade följande champagner:

*Veuve Clicquot Brut (standard champagnen, jag rankade den som nr3)
*Veuve Clicquot Rosé (Rosé från Veuve smakar liten som en sprudlande hallonsaft och vem gillar inte det? Det blev min nr2)
*Veuve Clicquot Vintage 2002 (min absoluta favorit och så klart min nr1, jag älskar lakrits och den här champagnen hade endel lakritstoner i sig, åhh va god den va)
*La Grande Dame (inte min favorit, absolut inte äcklig, jag har aldrig smakat någon äcklig champagne, den fick tyvärr lägsta betyg som nr5)
*Veuve Clicquot Rare Vintage 1988 (när vi hade provat de fyra första så kom den här in som en överraskning, god så klart, man dricker den iaf med vördnad när man vet hur gammal den är, den fick bli min nr4)

När provningen var slut så gick vi ut i baren för att fira min födelsedag som råkade vara igår. One night only på Syster o Bror så kunde man beställa Veuve Clicquot Rosé Vintage 1985, så det gjorde vi så klart. Jag gillar Rosé och den här var inte dum alls, återigen en vördnad inför dryckens ålder.
Jag hoppas min bror gillade sin födelsedagspresent. Själv hade jag bästa födelsedagen igår med presenter och champagne. Det var en sådan där perfekt dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar