fredag 18 juni 2010

Å rosen den fina

Det här har varit en så himla fin dag hittills. Jag behövde inte kliva upp förrän klockan slog åtta och när jag hade klätt på mig och ätit mitt kokta ägg så promenerade jag upp på Torekällberget. Där mötte jag mina arbetskamrater och så körde vi en heldag där. Guidad tur med spännande historia med inriktning på kaffe. Hur kaffet kom till Sverige och vilken betydelse det haft. Riktigt intressant. Sedan hade vi "fri lek" och gick runt och kollade bland de pittoreska husen och djuren. Vi besökte några små affärer som fanns där och så tittade vi på en utställning med gamla tapeter. Finast tyckte jag tapeterna i jugendstil var. Murriga och härliga, ganska busy på något vis. Efter det åt vi lunch på ett värdshus, en god lunch, kyckling med matvete, ärtskott och äpple och så ett glas vitt vin till det. Sedan kom solen fram och vi promenerade runt i de trevliga omgivningarna.Efter ett tag tog jag sällis med några kollegor ner till centrum och visade vart de kunde kliva på tåget. Sedan tog jag en tur på stan och handlade några grejer, när jag var klar på Coop och skulle strosa hemåt så hade det börjat regna och åska rejält så jag slank in på ett fik. Beställde en kopp te och satt och läste i en muffinskokbok som jag köpt ända tills regnet och åskan gav med sig och solen tittade fram igen. Då promenerade jag på bryggan längs med kanalen hem å rosen den fina dök upp och jag plockade med mig en även om jag stack mig på taggarna. Nyponrosor är så vackra och de dofta ljuvligt, just nu doftar det så i mitt kök även om doften blandas med den karaktäristiska "brända" Scania doften som kommer in genom det öppna fönstret. När klockan blir lagom och Mums mums är på väg hem från jobbet så ska jag blanda två Bloody Mary och lägga fram en liten present jag köpt till honom på köksbordet. Sedan möter jag honom i dörren när han kommer med drinkbrickan i hand och bjuder ut honom på balkongen. Å så rosen den fina då:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar