torsdag 28 januari 2010

Kräks ni på boktips?

När jag läser en bra bok så vill jag genast att resten av hela världen ska läsa den och tycka att den är lika bra som jag tyckte att den var. Därför kan det säkert komma att bli en del boktips här. Man vill ju liksom, hjälpa till att sprida den bra litteraturen till massorna.

Nu frågar ni er (alla mina miljarder läsare) om jag har drabbats av storhetsvansinne. Ehh... ja det kan man kanske kalla det, eller att jag inte har kontakt med verkligheten. Hallå, min blogg har ju inga läsare så hur ska jag kunna sprida bra litteratur till massorna?

Därför tänker jag nu tipsa om lite litteratur som inte är bra. Det vill säga sådan litteratur som de sura kritikerna krossar och vars författare aldrig kommer ta emot ett litteraturpris ur Hans Majestät Konungens hand, men dock litteratur som läses av massorna. Kärt barn har har många namn, det jag tipsar om här är "chicklittens" föregångare som vi på den tiden kallade för "tantsnusk".



På sätt och vis var det författaren och boken längst till vänster som fick mig att börja älska litteratur. Den gången var jag 14 år och boken var förstås en svensk översättning. Jag ser på den här boken (Ryttare på svenska) som lite utav en livsavgörande sak. Det var här jag öppnade dörren för det som kom att bli mitt vuxna litteraturliv. Jag är glad att det skedde med den här boken och inte med Ett Hus åt Mr Biswas av V.S. Naipaul. Jag har ett avspänt förhållande till litteratur som jag gärna vill tro bottnar i just Jilly Cooper's Riders. Hade jag valt en annan bok, som exempelvis The Bluest Eye av Toni Morrison så kanske jag hade fnyst åt vissa böcker och aldrig gett dem en chans. Jilly Cooper gjorde mig till en litteraturälskare och jag slapp bli en litteratursnobb. För det är jag henne evigt tacksam. Jag ger all litteratur en chans (nästan) och jag underhålls och njuter både av en författare som Jilly Copper men också av Naipaul och Morrison.

Jilly Copper har skrivit många fler böcker än de som jag valt att visa på bilden. De tre som jag visar upp är riktiga go'bitar. Man kan gärna läsa hennes böcker i kronologisk ordning för mesta möjliga underhållning eftersom vissa karaktärer återkommer i flera av böckerna. Champagne, glamor, lagom dos snusk, otrohet och dekadens i härliga miljöer, ganska ofta den engelska landsbygden gör Cooper's böcker till bästsäljare! Hästsportvärlden, sång och musik världen och affärsvärlden återges på ett sätt som gör att man önskar att man var där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar