tisdag 23 november 2010

Veckopendlaren berättar

Just another day i en veckopendlares liv.

06:15 Snooze-helvete börjar och efter ett litet väldigt långt tag så stiger jag slutligen upp och gör mig i ordning.

07:25 Lämnar övernattningsrummet och upptäcker att Jönköping dagen till ära är fullt i snöslask, promenerar till jobbet och tvingas hoppa undan några gånger för att inte bli nedstänkt av bilar som plöjer fram i slasket.

07:55 Stannar på pressbyrån och köper en macka.

08:00 Anländer jobbet, sätter igång datorn, startar program, telefon och öppnar dokument. Sedan fixar jag frulle, mackan från pressbyrån och medhavt kokt ägg, sköljer ner alltihopa med god kopp te. Kollar om något speciellt hänt i världen på DN.

08:15 Har kört igång med jobbet. Redigerar jordbruksblock och svarar endel i telefon, många verkar ha fått brev i posten idag och oroar sig över diverse saker.

10:00 Hämtar nytt te och stannar och småpratar med några kollegor på vägen, fortsätter jobba.

11:53 Går till Napoleons café för att köpa en GI-sallad. Hinner rusa in i en butik som har snygga julgranspumlor i fönstret. Sabbtitt, köper inget.

12:00 Avnjuter inköpt sallad tillsammans med några kollegor i lunchrummet

12:30 Tillbaka vid skrivbordet, börjar med en ny arbetsuppgift som jag aldrig gjort tidigare. Jag ska granska block som andra inventerare har gjort för att på så sätt säkerställa att vi håller god kvalitet i det arbete vi gör. Diskuterar med kollegor hur arbetsuppgiften ska dokumenteras och andra praktiska saker. Blir avbruten ofta för att svara i telefonen

13:30 En av mina kollegor jobbar sin sista dag i projektet och hon bjuder på fika och vi överlämnar liten present. Dricker lite glögg och äter en pepparkaka.

13:45 Jobbar vidare och konstaterar att det är roligt med ny arbetsuppgift. Känner mig menigsfull och dessutom utvecklas jag i min roll som inventerare/skärmgranskare.

16:30 Vi stänger ner telefonen, folk börjar droppa av och riktig arbetsro börjar infinna sig. Jag grottar ner mig i granskningen och njuter av att allt är tyst och att jag slipper bli avbruten av telefonen.

18:00 Käkar medhavd middag. Kikärtsgryta med couscous. Kollar runt lite på Afonbladet. Läser en artikel om dödsstraff för min bästa kollega och fina vän Smulan.

18:30 Fortsätter med granskandet

19:30 Hämtar te

21:00 Stänger ner allt och påbörjar lång promenad hem, som den här dagen genomfördes i full snöstorm. Träd hade blåst omkull över vägen, need I say more?


21:40 Kommer hem, duchar, kokar frukostägg till imorron, kollar tv och dator, bloggar, bortar tänderna.

Nu ska jag väl snart gå och sova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar